تعالوا نفهم الحياة


سبحان الله



عشنا طول حياتنا بنحاول نفهم الحياة

بنحاول نعرف ازاي نلاقي الفرح وازاي نهرب من الألم اياً كان ايه الألم

عندنا خوف من بكره كنكره

وخوف من بكره كنتائج لأحداث النهارده

حاولنا كتير وحاول قبلنا ناس اكتر

ولحد دلوقتي في ناس كتير لسه عندهم لبس في الموضوع ده

الدنيا مسرح كبير وان كل الرجال والنساء ما هم إلا لاعبون على هذا المسرح




من اهم جمل شكسبير اللي اعتبرها العلماء تفسير لسير الحياة يعني اكيد يقصد مسرح وكل واحد هيقضي دوره "هدف معين يعني" نقدر نقول حاول يوصل بس تاه


اما بأه اينشتاين فقال


يبدأ الإنسان بالحياة، عندما يستطيع الحياة خارج نفسه

بدأت تفهم شوية يااينشتاين فصدك يعيش في ملكوت تاني مع كيان تاني هو حاول يوصل بس تاه برضه

وبعد كده جت ماري كوري




لا يوجد في العالم ما قد يخشى منه هناك فقط ما قد لا يفهم جيدا


عندها حق هي حاولت تقول يعني ان مادام احنا خايفين من الحياة يبقى مش فاهمينها صح اكيد ياماري انتي مش فاهماها صح

وطبعا احنا مش سهل نوصل لعبقرية اكسبير ولا لنسبية اينشتاين ودهائه ولا حتى هناخد مرتين جايزة نوبل زي الاخت ماري

لكن للأسف كلهم موصلوش للسر
السر الموجود في كتاب الله سبحانه وتعالى وسنة نبيه من زمان





بنخاف من بكره لإننا هجرنا كتاب الله سبحانه وتعالى وهجرنا سنة نبيه صلى الله عليه وسلم

"فذكر فإن الذكرى تنفع المؤمنين"

ياناس
"لا يغير الله مابقوم حتى يغيروا مابأنفسهم"



اللهم انت ربي لا اله الا انت خلقتني وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك مااستطعت اعوذ بك من شر ماصنعت وابوء لك بنعمتك علي وابوء بذنبي فاغفره لي فانه لا يغفر الذنوب الا انت

============

كنت عايز اقول ان بأمانه فينا ناس كتير كويسة في عالم التدوين ناس بتحاول تصحح الامور وتدعوا للخير وناس بتعبر بمنتهى الصدق

بجد شيء اكتر من رائع
فهل هو زي مااتقالي اول مادخلت عالم التدوين انه عالم افتراضي ووهمي؟؟
==============

Comments

يمكن التدوين عالم افتراضي بس هو حقيقي جدا مش وهمي

بتتكلم عن الفهم والخوف والاسرار

حاجات بنفكر فيها كتير والاجابة بتكون بسيطة جدا او معقدة جدا او حتى مش موجودة

لكن رغم كده يفضل العقل البشري على قد ماهو قاصر يظل معجزة الهية ناطقة

يمكن عندي كلام كتير لكن غير مهيأة ليه دلوقتي

اخيرا اعتقد انك من الناس اللي بتعبر بمنتهى الصدق ولهذا احييك بشدة
حسن حنفى said…
الكتاب والسنه موجود فيهم كل امور الحياه فشكرا للتذكره

..........

بالنسبه لعالم التدوين هو عالم للاسف مش تعرف تكتشف الناس اللي فيه اللي بتتعامل معاهم يعني مثلا ممكن واحد يكون اخلاقه ممتازه علي النت بس بره غير كده يعني فيه ناس كتير مش بتكون هي زي ماهي

دمت بخير
منى said…
غريب اوى الموضوع ده
يا ترى تقصد سر التواصل مع الحياه والاخرين ولا سر السعاده
بصراحه الاتنين صعبين جدااا
بس لو تتوجه لربك بكل فعل هيهون عليك كتير

اما سؤالك الاخير
انا شايفاه عالم معنوى
مش مهم شكلنا عمرنا ظروفنا الاجتماعيه
المهم ارواح وافكار واخلاق

واتفق معك بشده انه عالم رائع واروع ما فيه من وجدتهم فيه وانت اخى احدهم بلا مجامله
لانك فعلا وايت هارت
على فمره الصوره حلوه اوى
تحياتى
بجد بوست هايل لكن نسيتى ان الحياه لا يفهمها شخص ؟
الا لو كان مجنون ؟
Unknown said…
اللقاء يوم الجمعه 16/1
عدد الجرحى فى الاسماعيلية 19 حالة
بعد ان توفيت شابه هذا الصباح
منهم سيدة تبلغ من العمر 58 عام
وشابة فى العناية المركزة عندها 17 سنة
والباقى رجال من سن 17 عام الى الاربيعنيات
ومازالت المستشفى تستقبل المزيد
محتاجين تبرعات مالية
وبعض الملابس
رقم تلفونى هو 0188047779
ولد مصري said…
رد يا عم؟!!!

دا ايه الدخلة اللي مش ولابد دي :)

أول زيارة ليا ولو سمحتي لي فيه شوية ملاحيظ على ما قسم:
1- الديكور جميل جدا وهادي للغاية
2- الضلمة جامدة حبتين لدرجة إني رشقت في حاجة كده مش عارف ايه هيه وبعدين طلعت الصورة بتاعة البوست الأخير

ندخل في الموضوع المميز

كلام الجماعة دول على عينا وراسنا بس فعلا احنا عندنا الكاتالوج اللي بيقولنا ازاي نمشي في الدنيا من غير مشاكل وهو القرآن والسنه بس للاسف إننا لازم نفتي ونشتغل من دماغنا وده اللي جايبنا ورا

فعلا بوست مميز وإن شاء الله الزيارة مش هتكون الأخيرة ولاسيما إننا كمان زملاء في نفس الكار: تدوين وهندسة

تحياتي
mostafa rayan said…
بص يا جميل
اولا انا متفق معاك لوتمسكنا بكتاب الله وسنةنبيه الكريم علىيه الصلاةوالسلامسوفنجد سعادةالدنيا والاخرة
لكن اختلف معاك وبشدةفي كلامكاننا مش هنقدر نوصل لعبقرية شكسبير او ناخد جايزة نوبل مرتين
لأن دة احنا بنقلل من نفسنا احنا اقوياء قوي وجوةالبني ادم طاقة تقدر خليه يهد الجبل
وكان ابن القيم رحمه الله يقول لو اراد الانسان انينقل الجبل من مكانه لفعل
فبلاش نقلل من نفسنا لأننا اقويا وبلاش كمان نظلم نفسنا ونقول مش هنوصل لاننا بكدة بنحرم نفسنا من المحاولة حتى
احنا نقدر نوصل وشكسبير مايزدش عننا في حاجة هو بس فكر وكان عنده شوية صبر ليحقق حلمه
ارجو ان تتفهم وجهة نظري ولك كل التحية والود
WhItE HeArT said…
عزيزي مصطفى ريان

انا متفق معاك تماما في وجهة نظرك وده اللي انا قلته انا مقلتش مش هنوصل والله لكن قلت مش سهل اننا نوصل واعتقد اني عندي حق في تلك الكلمة لإن النالس دول اللي انا بحترمهم جدا وعلى رأسهم ابنشتاين رغم ان ملته كانت اليهودية عليهم لعنة الله لكن موصلوش للي وصلوله بسهوله

ارجو انا ان تتفهم وجهة نظري ولك مني كل تقدير واحترامي
WhItE HeArT said…
منى

هو في فرق بين سر التواصلم ع الحياة وسر السعاده اذان قدرنا نتواصل مع الحياة صح ان شاء الله هنكون سعداء فاانا اقصد الاتنين

وانا متفق معاكي تماما ان الحل في اللجوء الى الله سبحانه وتعالى

اما عن عالمنا فاانا فخور جدا بكلامك ليا ودي شهادة اعتز بيها حقيقي

اما عن الصورة فممكن بسهوله تاخديها انا مش عامل عليها حذر ولا حاجة

اه بالمناسبة ايه حكاية البوست الرائع اللي انتي نشرتيه مرة تانية ده انا مشفتوش اول مرة بس حقيقي رائع

تحياتي
WhItE HeArT said…
يونيك
-----
حسن حنفي
-------
صوت من مصر
---------
نهر الحب
------
ولد مصري
----------------------------
بشكركم لردودكم وتواصلكم

تحياتي
عشان نفهم الحياة
عارف الحياة دى لغز والاصعب فيها فهم نفوس البشر
عارف دة احنا ممكن مانفهمش نفسية حد اتعاملنا معاه لايف
ممكن من النت نتعرف على بشر وتفهمهم صح دة بردة بيعتمد على النفسيه والصدق وفى الاخر ربنا وحده بس اللى يعلم يالنفوس
تحياتى لك وربنا يجعل كتابه هو نور حياتنا
فعلا بوست رائع جدا جدا
باعتقادي الحياة فلسفة صعبة لو أردنا أن نفهمها ولكن ليس مهماأن نفهمها أو حتى نحاول فهمها لأن المهم هو أن نعرف كيف نعيشها وكيف نتأقلم معها ولو أدركنا أنها مراحل نمر بها حزن وفرح ألم وسعادة لقاء وفراق ولادى وموت والأهم قضاء وقدر لشعرنا بالطمأنينة ولاستطعنا أن نحيا بهناء
سلمت أناملك على هذا البوست الراااااااااائع
بوست اكثر من رائع ياصاحبى

لو كل واحد فينا اتبع كتاب الله وسنة الرسول علية الصلاة والسلام

الحال هيكون جميل والراحة النفسية مرتاحة

ربنا يهدى الجميع يارب

تحياتى
السلام عليكم
فعلا احنا تايهين فى سكتنا وحياتنا بسبب بعدنا عن اصلنا الاول والاخير كتاب ربنا والسنة لو قدرنا نرجع ليها تانى هنبقى من اعظم شعوب العالم
دمت بخير
salma mohamed said…
السلام عليكم
اخي الباشمهندس
اولا شكرا على زيارتك لمدونتي,شرفتني زيارتك.
ثانيا جوزيت خيرا على التذكرة
السعادة والامان اكيد هنلاقيهم لما نلتزم بكتاب الله وسنة رسولة
"الا بذكر الله تطمئن القلوب".
وبالنسبة لموضوع التدوين ففي ناس كتير زيك وزي بيكتبوا بصدق,بل بالعكس بيهربوا من الواقع اللي حواليهم اللي بقى كله كذب وخداع ونفاق,لعالم خاص بيهم بيتكلموا فيه بصدق,
بس للاسف كتيير اوي عكسنا خالص بيدخلوا النت علشان يحققوا شخصية هما مش عارفين يكونوها في الواقع.
علشان كده الواحد بيكتب بصدق وبياخد اللي يفيده من كلام الناس سواء كان بيمثل شخصيتهم او لا,ملناش دعوة,احنا لينا بالفايده بس.
ألف شكر يا باشا على الكلام الجميل ده بس أحلى حاجة اننى ما فهمتش أى حاجة لأنى يادوب فهمت الحياة على أدى ومش محتاج أكلكعها فى دماغى
Anonymous said…
اولا دي مش اول مره ادخل فيها علي مدونتك
بس دي اول مره هقولك
ان فعلا مدونتك جميله اوي..

-----------------

لما بضحك .... ده مش معناه اني مبسوط ومش معناه ان المشاكل خلصت من عندي ومش معناه انك قلت نكته حلوه بس الاكيد اني مش متضايق منك ولما بكشر ..... مش معناه ان انا متضايق ومش معناه ان انا عندي مشاكلك يامصر كلها ومش معناه انك قلت نكته بايخه بس الاكيد اني عاوز اوصل لحد شايفني رساله محدش واخد باله منها..

بجد انت قلت اللي جوايا في كلامك داا..
عارف ان انا عملتله كوبي وبست وخليته عندي عالكمبيوتر من كتر ما عجبني..:)

--------------------------

بالنسبه للبوست
فـ بجد
هو اكتر اكتر من رائع
في البدايه كنت فكراك جامع اقاويل مشهوره لناس زي شكسبير وغيره
قلت اقراهم هيبقي بوست ممتع..
لكن احترمت عقليتك جدا لما عرفت المغزي من البدايه دي..
بجد انت عندك حق
وانا معاك طبعا
كتاب ربنا هو اللي قال كل حاجه..:)
بحييك علي البوست دا..

----------------------

بالنسبه للتدوين.. صحيح هو عالم افتراضي
بس جميل اوي..
كلنا بنعبر عن نفسنا.. عن فكرنا.. عن كل حاجه مكبوته جوانا..

وانا مبسوطه جدا انني جوا العالم دا..:)

-------------------

انا عندي تاج في مدونتي
تسمح لي امررلهولك وتقبله مني؟؟
هرد اهو


برافو
وتحية كبيرة لحبيب قلبى

وبجد بوست ممتاز

وتستاهل عليه بوسة

لان تمسكنا بديننا
هو اسلم حل

اما التدوين

هو مش وهمى
والدليل على ذلك انى بحبك فى الله

Popular posts from this blog

الحب بات ... مصنوع من قهر السكات

تساؤلات

ونجحنااااااااااااااااااااااا