غدر الحب


حبيبتي قضينا معاً ايام السعادة كلها





ومشاعر قلوبنا وقد زادت نموها





وأماكن الحب عهدناها وارهقنا ترابها




وسردنا كلمات الحب أعلى اشجارها




حتى ظننا اننا قد اوقفنا علوّها




ولهونا حتى تخطينا الحياة واسوارها







حبيبتي انكرنا الاحزان فلم ننحدر لها




حتى جاء اليوم الشؤوم وارتقت لنا







وذهبت متجملاً "ارتدي ثوب الشجاعة" بيتك




واذا بغدر الحب فوق شفاه اهلك






وجاهدوني على فراقك ناكرين لي حبك






حبيبتي لاتحزني ولاتريني دموعك






فـ الآله هوه من قدر لي تركك





غدر الحب مش ممكن يكون بين حبيب وحبيبته يعني لو كانو بيحبوا بعض حب حقيقي مش ممكن يحصل مابينهم غدر




اما لو حصل بينهم غدر فبالتالي على طول هيكون ده مش حب حقيقي ولازم الانسان ميزعلش في الحاله دي ويعتبر ان دي كانت اوهام وراحت لحالها "ويحمد ربنا وياريت يصلي ركعتين شكر"وبكده يكون وهم و انتهى








الحاله التانية انه ممكن يكون غدر الحب مش بين الحبيب والحبيبه ممكن يكون من عند اهلها وهنا هنقسم الاهالي بأه








النوع الاول النوع الطيب اللي خايف على مشاعر بنته وفي نفس الوقت خايف على حياتها "وده النوع الطبيعي " وانها هتكون مستقرة او لا وهنا هنقول ياما هيلاقي ان الانسان اللي بيحبها شخصيته مش كويسه ومع الايام هيبهدلها او في فارق اجتماعي كبير بين العائلتين وده خطر كبير ولو هما عرفوا يواجهوه اولادهم مش هيقدروا وفي الغالب هنا الانسان لازم يعرف ان ده قضاء الله وقدره ويقدر الاب اللي خايف على بنته بالشكل ده ممكن بأه لما يروح يشغل "دايما دموع او اعتبره قلب وراح ويعيش اللحظه بأه دي مش مشكلتنا".لو حد عنده رأي تاني يقوله








النوع التاني بأه الاب اللي بيرفض لمجرد الرفض ومتعنت ومتكبر ويطلب طلبات مش طبيعيه زي مابنشوف الحمد لله كلنا في المسلسلات وده معناه انه راجل مش متزن تفكيريا وطبعا المفروض الواحد لما يترفض من شخص زي ده اولا ميحاولش تاني علشان ميهينش كرامته وثانيا يحمد ربنا برضه لإن ممكن ولاده يحمله من الراجل ده نفس الصفات""مسلسلات بأه ""









طبعا انا لما اتكلمت مراعتش في كلامي مشاعر البنت هتعمل ايه ولكن اللي عاوز اقوله ان الاتنين لو الموضوع انتهى المفروض يعرفوا ان ده قضاء الله وطبعاً هيزعلوا ومحدش يقدر يمنعهم من ده لكن الحزن يكون بعقل برضه ويكون ليه حدود لإن اي حاجة في الدنيا ليها حدود









Comments

Anonymous said…
على فكرة بقى الشعر بتاعك مش اقل من التاني كلامه جميل بس انا مظنش ان لسه في اهل كدة لان ساعات البنت بتخرج عن طعهم وبكدة هتبقى فضيحة فبيخافوا على سمعتهم و على فكرة موضوعك جامد
نفس الحد اللي من افراد العائلة
WhItE HeArT said…
طيب يانفس الحد اللي من افراد العائله

شكراً على اطرائك اللذيذ بالنسبة للشعر اما موضوع البنت بتخرج عن طوع اهلها فده لو هيه بنت سوري في اللفظ اهلها معرفوش يربوها اما لو اتربت صح فعمرها ماهتعمل كده

شكراً ليك ياحد
ونفسنا المرة اللي جايه في الاسم بأه
BaTresYa said…
"الحب الحقيقي بيعيش يا حبيبي"
معاك حق ان الخيانه والغدر مش ممكن يجي من طرف بيحب ...بس ممكن يجي من طرف تالت ... بس رفض الاهل للحب لازم بيكون ليه اسباب...ولازم نفهم ونستوعب الاسباب دي لأنهم اكيد بيحبوا مصلحتنا
WhItE HeArT said…
تمام كلامك يابتريسيا "اسمك صعب بصراحه"هوه ده اللي انا عاوز اقوله ان لو الاهل رفضوا لازم الانسان يفكر في الموضوع بعقله

وشكراً لتشريفك للبوج
thinkforever said…
الموضوع حلو وخلى الواحد اللم العائلة يسكت علشان رايه مش بيعجبنى وبس
WhItE HeArT said…
شكراً لإن الموضوع عجبك اما الواحد الليب من العائلة فده حقه في الكلام ايه هنمنعه من حقه فالتعبير عن رايه كمان يعني نبقى احنا وبلدنا عليه
Anonymous said…
كل واحد ليه رأيه وانت مش عجبك راي براحتك
نفس الحد اللي من افراد العائلة
Anonymous said…
كل واحد ليه رأيه وانت مش عجبك راي براحتك
نفس الحد اللي من افراد العائلة
Anonymous said…
كل واحد ليه رأيه وانت مش عجبك راي براحتك
نفس الحد اللي من افراد العائلة
Anonymous said…
كل واحد ليه رأيه وانت مش عجبك راي براحتك
نفس الحد اللي من افراد العائلة
Anonymous said…
كل واحد ليه رأيه وانت مش عجبك راي براحتك
نفس الحد اللي من افراد العائلة
WhItE HeArT said…
على فكره مينفعش خالص كده لما ترد رد مرة واحده وبعدين احنا مبنتخانقش ياجماعه
Anonymous said…
el kalam 7elwa bas fe kelma meday2any beta3t 7opak me3arbd fe alby bas fe moshkela tanya en elly 3amel el bloga wad 5ane2ny tool el nahar f el kolya we kaman da wad teeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeet


from your bad brother


Mohamed Helmy
Anonymous said…
فرد من افراد العائلة لا يمكن الشك فية خالص انا بصراحة اعجبني الموضوع جدا مثل ما قالة الحد الثاني من العائلة انا كمان لية رائ ان البنت ممكن تكون sorryعبيطة وتمشي وراء قلبها وذالك لايهما والديها ولا الفضيحة وذالك يكون هذا رد فعل سيئ للغاية.......انا اول مرة ابعتلك رد بس انا كنت متابعة موضيعك كلها انا احد لايمكن الشك فية
Anonymous said…
يا جماعة في خطا في الرد بالتبع تكون البنت عبيطة وتمشي وراء قلبها وتكون في الحالة دي لايهمها والديه ولا الفضيحةولذالك هيكون رد فعل سيئ للغاية........انا بجد اول مرة ابعتلك ردي بس انا بجد اعجبني الموضوع جدا احد لايمكن الشك فية
WhItE HeArT said…
الباشمهندس محمد حلمي

ازيك يباباشمهندس ايه اخبارك شكرأص جدا لردك وزيارتك الجميله اللي شرفتني ورفعت راسي دي

اما موضوع معربد في قلبي فدي كلمة شعرية ليها معنى قوي يدل على ان الحب خلاص قاعد ومش هيمشي مهما حصل

اما انا قارفك فده موضوع تاني لإن الكلية قارفاني وانا لازم اقرف حد فمش لاقي غيرك استحملني بأه
WhItE HeArT said…
اما الحد التاني اللي من العائلة انا مش عارف هل اساميكم سر وله ايه بس انا مش عارف ليه لما بترد الرد بيتكرر هل ده خطأ من فين

وبالنسبة لردك انا مفهمتوش بصراحه ممكن توضح اكتر هل هيه مبيهمهاش والدها ولا ايه انا بصراحه مفهمتش انا عاوز توضيح وشكراً ليكي انتي والفرد التاني والتالت والرابع وكل اللي هييجي بعدكم
Anonymous said…
انا كان اصدي ان الموضوع البنت مش بتفكر الى الي في عقلها هوة حبيبها وساعتها بتمشي وراة بس لو كان الولد فعلا بيحبها يبقا يسبها عشان تعيش هي يعني ممكن يتصرف زي محمد فؤاد في فلم رحلة حب كان بيحبها وسبها عشان تعيش .....اوضح من كدة مشفتش بس هرجع وهقول ملكش في الكلام دة يامحمد فرد لاشك فية من افراد العائلة
Anonymous said…
انا كان اصدي ان الموضوع البنت مش بتفكر الى الي في عقلها هوة حبيبها وساعتها بتمشي وراة بس لو كان الولد فعلا بيحبها يبقا يسبها عشان تعيش هي يعني ممكن يتصرف زي محمد فؤاد في فلم رحلة حب كان بيحبها وسبها عشان تعيش .....اوضح من كدة مشفتش بس هرجع وهقول ملكش في الكلام دة يامحمد فرد لاشك فية من افراد العائلة
Anonymous said…
انا كان اصدي ان الموضوع البنت مش بتفكر الى الي في عقلها هوة حبيبها وساعتها بتمشي وراة بس لو كان الولد فعلا بيحبها يبقا يسبها عشان تعيش هي يعني ممكن يتصرف زي محمد فؤاد في فلم رحلة حب كان بيحبها وسبها عشان تعيش .....اوضح من كدة مشفتش بس هرجع وهقول ملكش في الكلام دة يامحمد فرد لاشك فية من افراد العائلة
Anonymous said…
انا كان اصدي ان الموضوع البنت مش بتفكر الى الي في عقلها هوة حبيبها وساعتها بتمشي وراة بس لو كان الولد فعلا بيحبها يبقا يسبها عشان تعيش هي يعني ممكن يتصرف زي محمد فؤاد في فلم رحلة حب كان بيحبها وسبها عشان تعيش .....اوضح من كدة مشفتش بس هرجع وهقول ملكش في الكلام دة يامحمد فرد لاشك فية من افراد العائلة
Anonymous said…
انا كان اصدي ان الموضوع البنت مش بتفكر الى الي في عقلها هوة حبيبها وساعتها بتمشي وراة بس لو كان الولد فعلا بيحبها يبقا يسبها عشان تعيش هي يعني ممكن يتصرف زي محمد فؤاد في فلم رحلة حب كان بيحبها وسبها عشان تعيش .....اوضح من كدة مشفتش بس هرجع وهقول ملكش في الكلام دة يامحمد فرد لاشك فية من افراد العائلة
Anonymous said…
انا كان اصدي ان الموضوع البنت مش بتفكر الى الي في عقلها هوة حبيبها وساعتها بتمشي وراة بس لو كان الولد فعلا بيحبها يبقا يسبها عشان تعيش هي يعني ممكن يتصرف زي محمد فؤاد في فلم رحلة حب كان بيحبها وسبها عشان تعيش .....اوضح من كدة مشفتش بس هرجع وهقول ملكش في الكلام دة يامحمد فرد لاشك فية من افراد العائلة
WhItE HeArT said…
معلش الظاهر ان غلط في اضافتك للردود لإن الردود بتتكرر منك اكتر من مرة او في خط في الكومبيوتر انا معرفش بس انا مببحبش الرد يوصلني كتير لإني مبقراهوش الا مرة واحده

هههههههه

عموما ردك وصل الحمد لله وشكرا ليك
Anonymous said…
ماشي يا ظريف احد لايمكن الشك فية
Anonymous said…
ماشي يا ظريف احد لايمكن الشك فية
Anonymous said…
ماشي يا ظريف احد لايمكن الشك فية
Anonymous said…
ماشي يا ظريف احد لايمكن الشك فية
WhItE HeArT said…
على فكره مينفعش كده الهزار هنا ليه ليميت
اخونا الكريم
ازيك شيفه ان الكلام في الحب زاد شويه ودي ايام امتحانات يعني نركز شويه
هههههههههههههههههههه
بهزر لحسن تخدها جد
حلو فو التفكير بصوت عالي والاحلي التفكير بورقة وقلم
دي اكتر حاجة عجبتني
بعيد عن الدخول في تفاصيل والكلام في فلسفة الحب
بس الموضوع اللي قبل قبل دا فظيع جدا عجبني قوي وهسيبلك تعليق فيه
ربنا معاك شد حيلك
وادعيلي كتير علشان طالع عيني في المحافظة بتاعتكم
WhItE HeArT said…
شكراً ليكي وليزيارتك لبلوجتي المتواضعة اما الكلام ودي فترة الامتحانات فالواحد اتعود انه يسهر يذاكر يبوم ويوم ميذاكرش ويوم كده ويوم كده واهي الحياة ماشية

اما الكلام في الحب فده الموضوع اللي بيشغل البشر دايما واديني بنفلسف الامور

شكراً ليكي مرة تانية
kingmody said…
ازيك يا محمد الردود ما شاء الله كتيرة ومتكررة ربنا يزيد ويبارك
المهم انت عارفني صريح
اولا الشعر كان في بدايتو حلو بعد كده قلب بنثر وبعدين بقى وحش خاصة في قافية الكاف او نقدر نقول في الجزء المسجوع بحرف الكاف
بالنسبة للجزئية التانية
قصدك ايه بغدر انا شايف انك تقصد بالغدر انهم يسبو بعض فلو فهمي ده صح يبقى معلش ده مسموش غدر لان الغدر معروف حاجة تانية خالص اما الي انت بتقول عليه في رايي اسمو فراق
فالي بيحصل بسبب الاهل حضرتك بيتقسم لاتنين يا اهل الولد يا اهل البنت
انت متكلمتش عن الولد فانا بردو مش هتكلم
بالنسبة لاهل البنت
لو خايف عليها ومش عارف ايه النوع الطبيعي ده مش هتكلم فيه بردو
حتة بقة انو فقير اعتقد ان فيه حديث عن الرسول صلى الله عليه وسلم بيقول ( من اتاكم من ترضون دينه فزوجوه)
وفي اية بتقول (يغنيهم الله من فضله) يعني الفقر مش مشكلة كمان
اما حكاية الهبل وان الاب يطلب حاجات غبيبة فده انا اتفق معاك فيه وربنا يكون في عون الاتنين ساعتها
Anonymous said…
انا الي شايفا ان لوكان الشعر اسمة الفراق كان هيبقة احلى احدلا يمكن لاشك فية
Anonymous said…
انا الي شايفا ان لوكان الشعر اسمة الفراق كان هيبقة احلى احدلا يمكن لاشك فية
WhItE HeArT said…
اهلا ليك يامحمود ولزيارتك الجميله عن الردود المتكرره انا مش هتكلم كتير لإني متنرفز منها ومن اللي بيحظها اوي لإنه حد انا معرفوش وشكله بيستهبل او بيهزر او الكومبيوتر معلق

اما بأه عن موضوع كلمة غدر انا سميته غدر لإن الاتنين مكانوش متوقعينه واظن ده مفهوم كويس لكلمة غدر بالنسبه للشعر انا مقلتش ان ده شعر اصلا لكن هوه كلام مسجوع بيدل اللي انا كاتبه وخلاص

اما عن باقي كلامك ففعلا انا متكلمتش من ناحية الولد لإن الجرح الاكبر بييجي لما الانسان يتقدم ويترفد وشكراً ليك
Anonymous said…
الموضوع حلو قوي يا محمد انا مستنية الموضوع الثاني nouran
Anonymous said…
انا علموع مش هكلمك تاني خالص فردلاشل فية
Anonymous said…
انا علموع مش هكلمك تاني خالص فردلاشل فية
Anonymous said…
انا علموع مش هكلمك تاني خالص فردلاشل فية
WhItE HeArT said…
شكراً لمروركم كلكم وجزاكم الله خير
عزيزى
الحب اكيد لو فيه اى غدر او فراق بدون اسباب لازم نتاكد انه مكنش حب خالص ده شئ تانى لاكن حب طبعا لا
اكيد الاهل والعائله والمجتمع فى موضوع الجوار بيكون حائل ممكن بين حبيبين وفى الحاله دى مشكلة البنت اكبر من الولد لان البنت لو قررت تتجوزه فيها مخاطره لان اى مشكله بينها وبينه مش هتلاقى حد معاها من اهلها وكمان هو هيكون عارف كده بس اكيد لو حبيب محترم ويستاهل هيقدر اللى عملته ده ويحطها على راسه وحبه ليهخا هيزيد اكتر
تحياتى
سلام

Popular posts from this blog

الحب بات ... مصنوع من قهر السكات

تساؤلات

ونجحنااااااااااااااااااااااا