نسبة خطأ






نسبة الخطأ دايما موجوده في كل حياتنا بس المشكلة اللي محيراني ازاي احنا عايشين حياتنا كلها بنسبة الخطأ دي


فكرت وقلت يمكن ايام الرسول صلى الله عليه وسلم كانت نسبة الخطأ دي مش موجوده لقيت ان تاريخنا بيقول انها كانت موجوده دايما


بس طبعا كانت نسبة خطأ تكاد تكون مهمله لكن دلوقتي احنا بقينا بندور على النسبة الصح في حياتنا اللي بقت هيه اللي مهمله


لو نيجي نفكر امتى بس في تعاملنا مع اي حد كان تعامل مثالي مش هنلاقي ولا حتى مع نفسنا كان تعامل مثالي ودايما لما نراجع نفسنا


نقول لأ احنا لو كنا عملنا كده كان يبأه صح طيب امتى هنقدر نساعد نفسنا على اننا نمحي نسبة الخطأ دي من حياتنا


واللي جنني اكتر لما عرفت ان في مهندس اجنبي ميهمكمش اسمه اكيد اثبت ان مفيش آله في الدنيا مفيهاش نسبة خطأ قلت على كده بأه الانسان عبارة عن آله ونقدر نقول على نفسنا عبارة عن آلات متحركة


بس بصراحه معجبتنيش طريقة التفكير دي احنا اكيد مش آلات وحاولت افسر هيه ليه نسبة الخطأ عندنا موجوده وعرفت اكيد ان نسبة الخطأ دي من عند ربنا بس اكيد احنا عندنا نسبة الخطأ عالية قوي بس برضو اكيد في حل للمشكلة ولقيت ان المشكلة كلها في ان الانسان بيغضب وكل الحاجات بتدور في نفس الدايرة المغلقه وبترجع تاني للغضب حتى ياناس المهندس اللي المفروض يبأه دقيق لإن حياة الملايين في ايده بأه عنده نسبة خطأ وبيكتبه بكل بجاحه على المنتج بتاعه او الآله بتاعته وحتى الدكتور عنده نسبة خطأ بيقولها للأسف برضه بكل بجاحة للأنسان المريض اللي هيعمل عملية عنده انا مقتنع تماما ان مفيش حد مثالي الا ربنا سبحانه وتعالى ومفيش انسان هيكون مثالي بس في ايدينا ان احنا نقلل نسبة الخطأ دي وده اللي انا عاوز اتناقش معاكم فيه بجد لإن الموضوع دي حيرني جدا حتى لما بختلف مع اي حد برجع الاقي ان انا عندي نسبة خطأ برضه حتى لو كنت حاسس ان انا كنت مثالي في تعاملي معاه
لو حد عنده اضافه ياريت يقولها

Comments

Anonymous said…
هو كويس

بس انته حاولت تستخدم اسلوب الشعر فيه

علشان انا مفهمتوش بسهولة وانا مش بحب الشعر خالص

الموضوع مغزاه طيب ولكن مع قلة خبرة الكاتب وسنه الصغير يعتبر ممتاز

ولكنه ينقصه الكثير من الوضوح
لأنه يخاطب اعمار وفئات مختلفه
منهم من يفهمة بسهولة ومنهم من لا يفهم أي كلمة

وبصراحة انا من انصار الكتابة الواضحة السهلة لكل القراء

وانا افهم قصد الكاتب وهو لا يريد الا الاصلاح ولكن البعض قد يفهم بانه يريد الاحباط وان كل انسان به خطأ وان لا يوجد مكان للامل والتصليح


ولكن الكاتب يريد ان نحاول نقلل نسبة الاخطاء التى بنا

ولكن خطأ عن خطأ يفرق كثيراً

وقد استدل بالسابقون
وبالنبي صلى الله عليه وسلم

وانى اهنئه واقول له
ان الناس ليسو سوااء
فحاول ان تميز بين الفئات وبعضها

وتجنب الاسلوب الفلسفى الذى يصعب على بعض الاشخاص

وشكراً اخوك احمد العايدي
WhItE HeArT said…
ألف شكر ليك يااحمد

والله نقد جميل ووافي فعلا ومفيد وفعلا حاجة روعه انك كلمتني على اساس انك بتكلم كاتب متعرفهوش بجد اسلوب جميل قوي وشكرا لييك
Anonymous said…
السلام عليكم : أنا لما اريت الموضوع دة اعجبني جدا في الاول وذلك لان لا يوجد احد في مجتمعنا فكر فية او حتى يتناقش فية لان كل واحد فينا بيفكر في مستقبله بالطريقة الخطأ وينظر كل واحد من ناحية المال وليس من ناحية العمل الذى يقدمه زاي ما انت قولت المهندس يكتب اسمه في كل شئ والخ،دة حتى الاكليات العسكرية الناس بقيت تقدم فيها لكي تضمن وظيفة فقط و هم بيكونوا غير راغبين فيها اصلا وكذلك الشرطة حتى ليكون لهم نفوذ او غيره من مميزات وانا اظن انك تعلم السبب لتقديمهم لهذة الكليات وهو لانهم لم يستطيعوا الالتحاق باحد الكليات القمة مثلا......
دة احنا لو اخذنا في عقولنا ان المجال الى انت فى مهما كان انك تثبت نفسك فية هنكون احسن بكتير وهيتصلح حالنا إن شاء الله
واتمنى التغير في المجتمع وعدم التفرق بين طبقات المجتمع والملحوظ بطريقة واضحة والحل هو ان انا ةانت وغيرنا نبدا التغير دة من عندنا الاول
محمد امين
WhItE HeArT said…
وجهة نظر رائعة وتستحق الاحتراااام

وجميل انك لمست بعض المشاكل اللي عندنا وفي مشاكل عند غيرنا بس زي ماقلت الواحد يبدأ بنفسه ويعرف انه دايما غلطان في حق الغير وانه عمره ماهيكون صح تماما وده شيء طبيعي زي ماانا قلت

وشكراً ليك

Popular posts from this blog

الحب بات ... مصنوع من قهر السكات

تساؤلات

ونجحنااااااااااااااااااااااا